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Wien, 23.08.2019, 17:10   DEUTSCH / ENGLISH




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Kalender

Diese Rubrik kann von Universitäten, psychoanalytischen Vereinen, Verlagen, Auktionshäusern und Museen genützt werden, um auf ihre Psychoanalyse relevantes Programm aufmerksam zu machen. So soll es für unsere internationalen User schneller möglich sein, zu erfahren, wann und wo der nächste Kongress, die nächste Tagung, Versteigerung oder Buchpräsentation stattfindet. 

Falls wir Ihr Interesse wecken konnten, für weitere Informationen bitte Email an: kalender@derwienerpsychoanalytiker.at



Wunderblock

06.03.2019 - 26.05.2019

öffentlich
Veranstalter: Freud Museum London
Veranstaltungsort: Freud Museum London
20 Maresfield Gardens
NW3 5SX London
Vereinigte Königreich
>> Webseite

ENGLISCH

Wunderblock is an exhibition of new work by artist Emma Smith, drawing on original historical research into the post-war fascination with the infant mind.

This research, undertaken by the Hidden Persuaders Project at Birkbeck, University of London, examines ‘brainwashing’ during the Cold War. Smith’s exhibition particularly focuses on this history in relation to the child.

In the wake of World War II there was considerable anxiety about how children’s minds could be shaped or influenced to support fascism, communism or liberal democracy. A generation of children had also directly experienced the devastation of war, separation from their families, or life in institutions. Child psychoanalysis and psychiatry gained a prominent role and it was a time of great innovation and debate. However, observing and interpreting the developing mind, nurturing infant mental health, and supporting good parenting, also became powerful political issues. These were inextricably linked to the interests of the state, and aspirations for generating democratic citizens.

The mother’s close relationship with her newborn became a central preoccupation. The war years and the Nursery School Movement had helped enable women of all classes to work. Post-war research and debate offered conflicting messages, and put women under pressure to return to the home. Arguably, political interest in children’s care inside and outside the home was concerned as much with regulating populations, as with supporting the child and recognising their rights.

Smith’s exhibition turns some of this complex history of debate about nature and nurture, and about benign and malign influences over the child, on its head. Smith asks ‘What is the agency of the child?’, ‘What is innate to the infant and in what ways are they an ‘expert’?’; and, crucially: ‘To what extent does the baby or child influence their environment, and shape the adult’s world?’. Inspired by the rich material surrounding infant observation in psychoanalysis by practitioners such as Melanie Klein, Anna Freud, Margaret Lowenfeld and Donald Winnicott, as well as the emergence of child-centred pedagogy and the anti-psychiatry movement, Wunderblock considers how we might engage with this history and meet the child from their own perspective.

32. Symposion zur Geschichte der Psychoanalyse

08.03.2019 - 10.03.2019

öffentlich
Veranstalter: INSTITUTS FÜR GESCHICHTE DER MEDIZIN
Veranstaltungsort: Charité-Gelände
Sauerbruchweg 3
10117 Berlin
Deutschland
>> Webseite

Das Symposion zur Geschichte der Psychoanalyse findet jährlich Ende Februar/Anfang März statt. Gegründet 1987 in Kassel von Helmut Junker und Gerhard Wittenberger, wurde es ab 1996 von Gerhard Fichtner und Albrecht Hirschmüller am Institut für Geschichte der Medizin in Tübingen fortgeführt. Als die beiden Tübinger Organisatoren 2010 ihre Funktion aufgeben mussten, wurde das Symposion nach Berlin verlegt, wo es von Michael Schröter (Berlin), Thomas Aichhorn (Wien) und (seit 2017) Rainer Herrn (Berlin) unter Trägerschaft des INSTITUTS FÜR GESCHICHTE DER MEDIZIN an der Charité (Direktor: Volker Hess) organisiert wird. Der Tagungsort liegt auf dem Charité-Gelände in Berlin-Mitte. Ab 2011 zeichnet LUZIFER-AMOR formell als Mit-Veranstalter.

In seiner langjährigen Geschichte hat sich das Symposion zum zentralen Forum der psychoanalysehistorischen Szene im deutschsprachigen Bereich herausgebildet. Das Programm wird in der Hauptsache nicht "gemacht", sondern repräsentiert laufende Arbeitprojekte im Feld, soweit sie zum Vortrag angeboten werden. Die Mehrzahl der Referenten sind nicht-akademische Forscher, die gleichwohl akademisches Niveau anstreben. Auch akademische Autoren aus verschiedenen Fakultäten, vor allem jüngere, nutzen das Symposion zur Vorstellung einschlägiger Arbeiten.

Die Teilnehmerzahl hat sich, nach Spitzenwerten von über 120, auf ca. 90–100 Personen eingepegelt. Trotzdem hat die Veranstaltung ihren Charakter als Arbeitstreffen behalten. Die Kosten, und damit auch die Teilnahmegebühren, werden bewusst niedrig gehalten. Für den Ablauf galt lange, dass am Freitagnachmittag zwei, am Samstag zweimal drei und am Sonntagvormittag zwei halbstündige Vorträge angeboten wurden. Seit 2017 wird für den Freitagnachmittag ein "Ehrengast" eingeladen: ein/e namhafte/r Kolleg/in, auch aus dem Ausland, der/die normalerweise nicht den Weg zu uns finden würde und dem/der eine längere Vortragszeit zur Verfügung gestellt wird. Es wird Wert darauf gelegt, dass nach den Vorträgen je eine halbe Stunde Zeit für die Diskussion bleibt. Das Symposion wird durch eine organisatorische Sitzung beschlossen, in der sein basisdemokratischer Charakter zur Geltung kommt. Ein Buffet am Freitagabend ist fester Bestandteil des Programms. Auch am Samstagabend wird die Möglichkeit für ein geselliges Zusammensein geboten. Passende Randveranstaltungen, zum Beispiel "Mitteilungen aus dem Archiv zur Geschichte der Psychoanalyse", werden je nach Angebot ins Programm aufgenommen.

Resisting Representation: A Psychoanalytic Consideration of Form and Formlessness in the Work of Agnes Martin

10.03.2019 14:00

öffentlich
Veranstalter: Freud Museum London
Veranstaltungsort: Freud Museum London
20 Maresfield Gardens
NW3 5SX London
Vereinigte Königreich
>> Webseite

ENGLISCH

Writing about visual art from a psychoanalytic perspective has long entailed consideration of the artwork as a re-presentation of a reality outside itself.
 
It has also sought to put the artist on the couch in search of a pathological narrative and aimed to show as a quasi-antithetical, but nonetheless primary objective of art the reparation of early object relations. On the basis of the work of Agnes Martin, it will be suggested in this presentation that psychoanalytic writing is “subject to the same laws and processes as the psychoanalytic situation itself” (as John Forrester has said), and that such writing about art must emanate, therefore, from a very different point of departure. What that might be will support an inquiry into why such writing is of interest, why it matters in the first place.

Dr Lois Oppenheim is University Distinguished Scholar, Professor of French, and Chair of the Department of Modern Languages and Literatures at Montclair State University. She is also Scholar Associate Member of the New York Psychoanalytic Society and Institute and Honorary Member of the William Alanson White Society. Dr. Oppenheim has authored or edited fourteen books, the most recent being For Want of Ambiguity: Order and Chaos in Art, Psychoanalysis, and Neuroscience (Bloomsbury, 2019 and co-authored with Dr.Ludovica Lumer) and Imagination from Fantasy to Delusion (Routledge, 2013), awarded the Courage to Dream Prize from the American Psychoanalytic Association. Other recent books include Psychoanalysis and the Artistic Endeavor; A Curious Intimacy: Art and Neuro-Psychoanalysis; and The Painted Word: Samuel Beckett’s Dialogue With Art. In addition, Dr. Oppenheim has published over 100 book chapters and articles and is the co-creator of two documentary films.



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